Metoda Dukana   |    Przepisy    |    Dozwolone produkty    |    Forum
REKLAMA
Fazy klasycznej diety Dukana

Klasyczna dieta (metoda) francuskiego lekarza, doktora Pierre’a Dukana, inaczej nazywana Plan Protal, składa się z czterech następujących po sobie faz. Pierwsze dwie sprawiają, że chudniemy, ostatnie natomiast utrzymują osiągniętą przez nas docelową wagę.

 
  Faza 1

Jest to tzw. Faza Ataku nazywana także fazą uderzeniową. Faza ta jest szybką i intensywną i bardzo spektakularną utratą zbędnych kilogramów. Sami ustalamy ile ma ta faza trwać w przedziale od jednego do dziesięciu dni. Czas ten zależy od organizmu każdego człowieka, liczby kilogramów, które zamierza się stracić, wcześniejszych kuracji odchudzających a nawet wieku i zwykłej motywacji.

Im więcej kilko jest do zrzucenia, tym faza ataku powinna trwać dłużej, jednak nie wszyscy są w stanie wytrzymać aż 10 dni na samych proteinach. Najczęściej wybierane jest 3 lub 5 dni (ja zazwyczaj wybieram 3 dni bo tyle jestem w stanie wytrzymać jedząc tylko produkty czystoproteinowe!)

W fazie 1 jemy tylko produkty proteinowe - żadnych warzyw i owoców, wystrzegamy się także węglowodanów i tłuszczy oraz produktów tolerowanych.


 
  Faza 2

Faza 2 nazywana także fazą naprzemienną, jest najdłuższym z okresów diety. Utrzymujemy ją do momentu schudnięcia do założonej sobie wagi. W tej fazie, w seriach dniowych 1/1, 3/3 lub 5/5 naprzemiennie jemy produkty proteinowe a następnie dołączamy warzywa. Wygląda to tak, że trybie np. 3/3, przez trzy dni jemy tylko proteiny - podobnie jak w fazie I (możemy także wspierać się produktami tolerowanymi), a przez następne trzy dni dołączamy do nich dozwolone warzywa, później znowu trzy dni protein i trzy dni protein z warzywami... i tak w kółko.

Jeżeli potrzebujecie dużo schudnąć dużo najlepszy będzie tryb 5/5. Jest on dosyć trudny do przebrnięcia ale przynosi najlepsze rezultaty.

Osoby, które pragną zrzucić mniej niż 10 kg mogą wybrać opcję 1/1. Chudnięcie trwa tu nieco dłużej (ok. 200-300 gram dziennie) ale rytm jednodniowy jest dużo przyjemniejszy "w obsłudze" ;)

W fazie 2 jemy produkty proteinowe, cyklicznie dołączając dozwolone w tej fazie warzywa.


 
  Faza 3

Faza 3 to inaczej faza utrwalenia zdobytej wagi. Zakłada się, że faza ta powinna trwać 10 dni na każdy zrzucony kilogram (jeżeli zatem stracisz 5 kg, faza ta powinna trwać 50 dni).

Jest to bardzo istotna faza w ciągu całego trwania diety - faza o której osoby odchudzające się często zapominają. Euforia po osiągnięciu wymarzonej wagi jest tak olbrzymia, że w połowie trzecie fazy zaczynamy normalnie jeść zapominając o wytycznych dotyczących tego okresu. Porzucenie trzecie fazy oznacza dosyć szybki efekt jo-jo!

Pamiętać także trzeba, żeby waga do stabilizacji była rozsądna. Osoba ważąca 100 kg nigdy nie ustabilizuje swojej wagi na poziomie 52 kg! Jak pisze doktor Dukan, pamięć biologiczna organizmu zachowa na zawsze wspomnienie maksymalnej wagi ciała i będzie dążyła do wrócenia do niej. Dla takiej osoby optymalne będzie zatem ustabilizować wagę na poziomie 70 kg, a gdy to się uda za jakiś czas wrócić do diety i masę ciała jeszcze obniżyć.

Mylne jest także myślenie, że odchudzam się 50 kg aby wagę ustabilizować na poziomie 60 kg. Im więcej wysiłku włożymy w odchudzanie tym silniej organizm będzie chciał wrócić do wagi wyjściowej. Przytycie 10 kg po wcześniejszym odchudzaniu da organizmowi zielone światło do przytycia jeszcze bardziej.

W fazie 3 jemy wszystkie produkty z poprzednich faz, ale tym razem możemy dołączyć jedną porcję owoców dziennie, 2 kromki pełnoziarnistego chleba dziennie oraz 2 razy w tygodniu wybrane produkty skrobiowe.

W tej fazie mamy także prawo do tzw. uczty - dwa razy w tygodniu możemy zjeść jeden posiłek (z przystawką i deserem) bez jakichkolwiek ograniczeń jeżeli chodzi o produkty (mogą to być np. frytki, golonka i lody). Dwie uczty nie mogą też występować tego samego dnia. Należy także uważać żeby się nie przejadać.

Aby jednak zminimalizować efekty uboczne uczty, jeden dzień w tygodniu poświęcamy na jedzenie tylko protein.


 
  Faza 4

Faza 4 to inaczej faza stabilizacyjna. Zakłada ona, że mimo uzyskanej wagi, musimy poświęcić jeden dzień tygodnia, końca życia, na jedzenie tylko produktów proteinowych (podobnych jak w fazie I). W inne dni tygodnia jemy normalnie, wszystkie produkty bez jakichkolwiek restrykcji. Pamiętajmy jednak od dobrych nawykach z diety - nie przejadaniu się, piciu dużych ilości płynów!

Doktor Dukan wyznaczył na to czwartek, ale może to być każdy inny dzień tygodnia. Najważniejsze żeby utrzymać go do później starości, do momentu, w którym ’atrakcyjny’ wygląd nie będzie już dla nas priorytetem.

W fazie 4 jemy tylko produkty wysoko-proteinowe - troszkę inne niż w fazie pierwszej.


Twitter
Rss
Facebook
Opis diety
REKLAMA
REKLAMA
© 2010-2014 www.dukania.pl. Zdjęcia i ilustracje umieszczone na tej stronie są chronione prawem autorskim. Zabrania się ich kopiowania, przetwarzania lub wykorzystywania bez zgody ich właścicieli.

Reklama | Regulamin | Polityka prywatności
Uwaga! To nie jest strona medyczna, tylko zbiór przepisów zgodnych z wytycznymi diety proteinowej doktora Dukana. Zanim rozpoczniesz dietę, skonsultuj się z lekarzem lub zawodowym dietetykiem oraz przeczytaj książkę pt. „Nie potrafię schudnąć”.